LÖRDAGSINTERVALLER!

Jag har fått så många frågor hur jag och B springer våra intervaller och även varför jag springer?

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag avskyr att springa, jag tycker att det är fruktansvärt och jag njuter inte en enda sekund. MEN!

Känslan efteråt är obeskrivlig, den är magisk och endorfinerna pumpas ut som inget annat. Leendet på läpparna är det största någonsin och hjärtat samt lungorna tackar dig för att du får allt att fungera.

Jag ska inte springa något lopp utan bara känslan av att  kunna springa är ganska go.
Lika väl som man ska lyfta tänker jag att jag bör kunna springa, yoga och köra diverse högintensivt pass. (och ligga på soffan, vääääääldigt viktigt)
Ett ganska enkelt helhets tänk!

Jag springer aldrig långdistans, det sliter för mycket på mig och innan jag ens har börjat har jag redan gett upp. (Så ”det sliter för mycket är bara en lam ursäkt)
Men, intervaller är något jag älskar.
Att få kunna springa så snabbt man kan i x antal minuter och sen få vila. 

Sen tycker jag det är tråkigt att springa själv för då har jag ingen att tävla med (även om B springer mycket snabbare så blir jag ändå triggad till att öka upp).

Nej jag vet att det inte är en tävling men om han skulle se att jag springer på samma hastighet som honom skulle han behöva åka upp och då blir hans kondition bättre, indirekt kommer han slå sin tid på Göteborgs varvet (det är min plan men det vet han inget om). 

Såhär ser det ut:

2 min x 8
(Vila 2 minuter efter varje intervall, stå INTE still eller sitt INTE ner utan promenera på en låg hastighet)

1 min x 8
(Vila 1 minut efter varje intervall)

Jag brukar springa mina intervaller på: (km/h)

2 min x 8
1. 16.5
2. 16.5
3. 17,0
4. 17.0
5. 17.5
6. 17.5
7. 18.0
8. 18.0

1 min x 8
1. 18.5
2. 18.5
3. 19.0
4. 19.0 
5, 19.5
6. 19.5
7. 20.0
8. 20.0

Med uppvärmning och nedvarvning har du 60 minuters träning.

Jag vet att detta ser galet ut, men detta är någonting jag verkligen gillar att göra så jag kämpat mig upp till dessa siffror.

Om du är nybörjare så börja lägre, om du är en van löpare så kan du testa dessa hastigheter.
Om du behöver hjälp med din löpning för att du ska springa ett lopp eller annat så kontakta någon av de löparcoacherna som finns. (Jag har massa bra på lager)
 
Modifiera det efter din kapacitet och se det som en utmaning. Ge inte upp, utan förbättra istället.

/ P 


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s