Varför pratas det aldrig om ägglossning?

En sak jag aldrig någonsin förstått är varför det ska kännas pinsamt att prata om ägglossning/pms eller mens. ALLA kvinnor har det och det är det mest normala en kvinna kan ha.

Om någon frågar: ”Hur mår du idag”? och man kontrar med ”Jag har en PMS som inte är av denna jord, send help” så får man ett vitt ansikte och två stora ifrågasättande ögon tillbaka. Men HALLÅ?! 

Vi får alltid höra ”Men har du pms eller”, precis som att det är ett typ av skällsord. Ja, hormonerna kan vara lite dominerande men det är ingenting som motparten behöver ta personligt. 

Det som är så intressant i allt detta är att vi alla känner olika under våra tre veckor. 

Vissa har som mest problem under ägglossningen och andra inte alls. Och när vi då kanske inte vet vad det beror på så blir man bara mer och mer irriterad och till slut väller bägaren över.
 
Hur skönt är det att vara vätskefylld och uppsvälld samtidigt som man kanske inte riktigt vet vad det beror på? Därför ska DU logga dina dagar. 
Under just ägglossningen så kan man känna obehag, uppsvälld, ont i nedre delen av magen och vissa tänker:
”Det finns inte någon som säger att man ska må dåligt under ägglossningen, utan det ska man göra under PMSen”

Redan där börjar vi begränsa oss och känna att vi inte bör göra visas saker för att ovissheten kring vad det kommer ifrån gör oss oroliga och med det skapas en jäkligt dålig självkänsla.

Om vi tar ägglossningen denna gången så kommer vi till resterande delar av månaden så småningom. 
Under din ägglossning bör du blir gravid, that´s why we have it. Du är som mest fertil (detta hoppas jag inte är en nyhet men om det är det så varsågod)

Saker att tänka på: 

Uppsvälld mage?:
Undvik saker som du blir ännu mer uppsvälld av. 
Om det är gluten, mejeriprodukter, sötsaker, läskedrycker eller något helt annat. 
Oftast använder vi saker som får oss att må bättre för stunden men i själva verket förvärrar vi bara för oss själva. 

Försök att dricka mycket vatten!! (Kroppstemperaturen höjs under denna ljuvliga period)


Frossa i antioxidanter, ge kroppen vad den behöver.

Det som funkat för mig är att ge kroppen lite extra kärlek i form av sömn, mycket vätska, inte alltför högintensiv träning och nu på senare dagar någonting som heter ”Yoga Nidra”. EXTREMT välbehövligt. 

Jag tror att om du själv blir medveten om var du är i din period, så kommer dina kollegor, nära och kära kunna ha mer förståelse. SÅ, bit inte ihop och tänk ” äh, jag tar bara detta” utan se det mer som ett friskhetstecken. EMBRACE IT!  Din kropp fungerar, hur ballt är inte det? 

/P

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s