pms..pms..pms..pms..PMS

Att träna som kvinna, är det så lätt som man tror?

Vi tjejer som tränar bör tänka lite på vad vår kropp går igenom, ännu viktigare om du har problem under ägglossning/pms eller mens. Konstigt? Inte direkt. 

Det vår kropp går igenom är normalt, men allt för ofta kommer det in tjejer på gymmet som kanske just är under eller mellan någon av dessa perioder och förstår inte varför kroppen reagerar så som den gör. (Nu har jag studerat detta och jag ser till att ha en väldigt öppen dialog men mina kunder, det är absolut ingenting man ska skämmas för).


Man tänker att det kanske hjälper om man äter lite mer kolhydrater eller som många gör, sitter och frossar i sötsaker för man tycker lite synd om sig själv. (Hur bra mår man efter det egentligen?) 

Med tanke på att detta är något som vi kommer leva med tills vi kommer in i klimakteriet så kan det vara smart att hitta sin balans, så du inte hamnar i ett läge av panik och känner att det är helt omöjligt att träna eller ens bara gå upp ur sängen på morgonen. SÅ!

Östrogent hormon är det som dominerar under de två första veckorna av menscykeln och detta hormon har, i motsats av vad man kan tro, en anabol effekt… Uppbyggande effekt kan vi kalla det istället. Det låter inte lika skräckinjagande.
(Och nej, ni kommer inte se ut som Hulken om ni styrketränar under denna perioden. Keep calm).

De två veckorna efter har en motsatt effekt, en katabol. 
Detta gör att kroppen inte presterar på samma sätt under hela månaden när det kommer till uppbyggnad. 

ALLT detta är såklart högst individuellt, det finns de som klarar att träna regelbundet utan några som helst biverkningar, så om du är en av dom kan du känna dig lyckligt lottad. Woho!

Förstår ni då vilken enorm energi kroppen kräver om man försöker maxa sig igenom träningen varje vecka trots att kroppen inte är i fas?!

Nu har ju som sagt inte alla detta ”problemet”, men ni som känner er slitna, trötta och frustrerade bör tänka om kring er träning. Det gynnar er i längden. 

På en månad kan jag lätt ha en vecka ( BARA EN VECKA) där jag känner att min kropp svarar 100% och det har inte med min kost att göra då jag äter ganska regelbundet och normalt oavsett vecka. 

Någonting jag kan rekommendera är att logga de dagar du känner dig låg, ge det några månader och bli inte chockerad när dagen då du känner dig orkeslös kommer. Se då till att tryck på lite extra på träningen då du har en bra period.
Utan för ju mer kontroll du har, desto lättare kommer det bli för dig i längden och du kommer hitta vad som funkar för just DIG!

Tips på vad du kan äta/dricka kommer så småningom, så håll ut!

/P

3 reaktioner till “pms..pms..pms..pms..PMS

  1. Gillar den anabola effekten 🙂
    Tog typ 2 år på min styrkeprogg innan jag fattade hur min kropp funkade (och då är jag jättegammal ;)) , och de senaste två åren har jag haft mycket bättre förståelse för mina skitdagar. Det är inte jättekul att hänga i riggen när kroppen är svullen av vatten…men jag försöker njuta allt vad jag kan den veckan som jag känner mig starkast, snyggast och lättast i världen 😉
    Finns en bra avhandling om detta, några forskare som har tittat närmre på just kvinnor, träning och hormoner. Bra skit!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s